Covid-19 Sürecinde Eğitim Öğretimi Etkileyen Güncel Sorunlar Değerlendirildi

Covid-19 Sürecinde Eğitim Öğretimi Etkileyen Güncel Sorunlar Değerlendirildi

Din Öğretimi Genel Müdürlüğümüzün Kalite Takip Sistemi (KTS) Ekim - Kasım Ayları Faaliyetleri Öğretmenler ve Eğitim Yöneticileri Alanı Çalışmaları Kapsamında "Covid-19 Sürecinde Eğitim Öğretimi Etkileyen Güncel Sorunlar " Tüm Öğretmenlerimizin ve İdarecilerimizin Katıldığı ve Sınıf Öğretmenimiz Can ŞENGÜN' ün Sunumunu Yaptığı Toplantıda Ele Alındı.

 

11.11.2021 116

Koronavirüs (Covid-19) Salgını Eğitimi Nasıl Etkiledi?

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından, Çin'de başlayan koronavirüs türü olan SARS-CoV-2 nedeni ile küresel salgın ilan edildi. COVID-19 diğer adı ile bilindiği üzere koronavirüs, dünya çapında birçok alana etki edip değişikliklere neden oldu ve halen etkileri devam etmektedir. Pandemi süreci, eğitim üzerinde de değişikliklere yol açmıştır. Bu yazıda, pandemi sürecinin eğitim ve öğrenciler üzerindeki etkileri ele alınarak uygulanacak yeni sistemi etkileyebilecek parametreler sunulacaktır.

Günümüzde, "21. yüzyıl dijital okur-yazarlık" kavramı ortaya çıktı. Western Syndey Üniversitesi Dijital Okuryazarlığı bilgiye erişimin internet platformları, sosyal medya ve mobil cihazlar gibi dijital teknolojiler aracılığıyla sağlandığı bir toplumda yaşamak, öğrenmek ve çalışmak için sahip olunması gereken beceriler olarak tanımlıyor. Aslında, pandemi sürecinden önce de eğitim alanında reformlar yapılmaya başlanmıştı ama pandemi süreci bu reformları hızlandırıp zorunlu hale getirdi. Eğitim alanı da 21. yüzyıl becerilerine uyum sağlayacak şekilde inşa edilmeye başlandı.

Pandemi sürecinin başlaması ile uzaktan eğitim sisteminin temelleri atılmaya ve yeni bir eğitim düzeni oluşturulmaya başlandı. Öğrenciler, veliler ve öğretmenler kendilerini daha önce alışkın olmadıkları bir durumun içinde buldular. Bir anlamda bu sürecin başlaması ile birlikte dijital bir dönüşüm yaşanmaya başladı. 

Dijital Eğitim Sürecine Öğretmenler Nasıl Katkı Sağlayabilir?

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde meydana gelen hızlı gelişmeler Koronavirüs (Covid-19) öncesinde her sektörde olduğu gibi, eğitim sektörünü de etkilemekteydi. Koronavirüs (Covid-19) salgınıyla birlikte bu etkinin önemi tüm eğitim çevrelerince daha iyi kavranmış oldu. Yüz yüze eğitime verilen arayla birlikte Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından daha önce kullanılan Eğitim Bilişim Ağı (EBA)'nın TRT vasıtasıyla televizyona taşınması, üniversitelerin ve bazı özel okulların online ders altyapılarını devreye alarak derslerini dijital ortamda gerçekleştirmeye başlaması, eğitimde dijitalleşme sürecini hızlandırmıştır. Bir zorunluluktan dolayı hız kazanan eğitimde dijitalleşme hareketi Koronavirüs (Covid-19) salgını sonrasında da desteklenmelidir.

Eğitimde dijitalleşme birçok fırsatı beraberinde getirmektedir. Bu fırsatların eğitim sistemine olumlu katkı verebilmesi için özellikle öğretmenlerin dijital eğitime adapte olması gerekmektedir. Son yıllarda yapılan yatırımlar ve eğitimlerle sınıfların, okulların teknolojik altyapıları, öğretmenlerin teknolojik bilgi ve becerilerinde olumlu gelişmeler yaşanmıştır. Bu olumlu gelişmeleri eğitim-öğretim süreçlerinin geneline yayarak ve sistemi dijital araçlarla destekleyerek hem içerisinde bulunduğumuz süreçte hem de sonraki süreçte eğitimde kalite artışı sağlanması mümkündür.  Bu süreçte öğretmenlerin teknolojik bilgi ve becerileri desteklenirken, dijital eğitime uygun interaktif içerik geliştirmeleri için gerekli eğitimler verilmelidir. Hizmet öncesi ve hizmet sırasında öğretmenlerin dijital içerik geliştirmesine yönelik eğitimlerin sınırlı olduğu düşünüldüğünde, öğretmenlerin bu noktada desteklenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Sistemin desteklerinin yanında öğretmenlerin kişisel olarak mesleki gelişimleriyle ilgili alacakları eğitimleri bu alanlara yönlendirmeleri yararlı olacaktır. Öğretmenlerin, mevcut durumda EBA üzerinden öğrencilere sunulan içerikleri incelemesi ve gerekli görülen noktalarda sisteme dönüt vermeleri dijital eğitim özelinde eğitim sisteminin kalitesine olumlu katkı verecektir.

Dijital Eğitim Sürecinde Öğretmen-Öğrenci İletişimi Nasıl Olmalıdır?

Üç farklı düzeyde öğrencilerin hizmetine sunulan EBA ara yüzü ve EBA TV kanalları üzerinden eğitim kesintisiz devam etmektedir. Böylece öğrenciler yüz yüze eğitime verilen arada hem günlerini verimli şekilde geçirmekte hem de eğitimlerinden geri kalmamaktadır. Ancak öğrencilerin öğretmen denetiminden uzak bir şekilde yalnızca dijital eğitim sürecine katılması bazı istenmedik sonuçlara sebep olabilir. Öğrencinin çalışma ortamı, dijital ortamda sunulan dersleri takip süresi, veli-öğrenci arasındaki iletişim gibi öğrencinin hem akademik hem de psikolojik gelişimini etkileyecek unsurların öğretmen tarafından takip edilmesi ve müdahale ihtiyacı olan noktalarda gerekli müdahalelerin yapılması bu sürecin öğrenciler için en iyi şekilde geçirilmesine yardımcı olacaktır. Öğrencilerin oyundan, etkinlikten ve iletişimden uzak bir şekilde geçirdiği günlerde sıkılmaları olağandır. Bu süreçte öğrencilerin akranlarıyla iletişim kurmalarına ve sohbet etmelerine imkan tanıyacak sanal toplu görüşmeler öğretmenler tarafından ayarlanabilir. Böylece hem sınıf içi iletişiminin kopmaması sağlanabilir hem de öğrencilerin yaşayacağı muhtemel bunalımların önüne geçilebilir.

Öğretmenlerin yıllardır edinmiş olduğu tecrübeler ve alışkanlıklar sınıf ortamındadır. Eğitim-öğretim süreçleri ilk kez bu denli büyük ölçüde sınıf dışına taşınmıştır. Özellikle bu süreçte öğretmen-öğrenci ilişkisinin kopmaması önemlidir. Süreç içerisinde öğretmenler teknolojinin farklı imkanlarını kullanarak öğrencileriyle olan iletişimlerini canlı tutabilir ve öğrencilerin akademik gelişimlerini takip etmek imkanına sahip olabilirler.

Okul Olarak Biz Bu Süreçte Neler Yaptık?

Koronavirüs (Covid-19) salgını sırasında bir zorunluluk olarak hız kazanan eğitimde dijitalleşme süreci tüm sistemde köklü değişiklikleri beraberinde getirdiği için özellikle öğretmenlerin sahip olması gereken becerilerin değişmesi ve gelişmesi söz konusudur. Bu nedenle dijital ortamda geliştirdiğimiz öğretmen eğitimleri ile sürece hızlı bir ayak uydurmayı sağlamaya çalıştık. Dinleyicinin eğitime odaklanmasını ve eğitime katılımını sağlayacak şekilde hazırlanmış öğretmen eğitim içerikleri ile öğretmenlerin ihtiyaç duyduğu ve duyacağı becerilerin kazandırılmasını sağlamayı amaçladık.

Bu süreçte kurumumuzda okul yönetimi olarak okul rehberlik ve psikolojik danışma servisinin koordinesinde öğrencilerimizin adaptasyon ve motivasyon sorunlarını gidermek adına online olarak etkinlikler planlanmış ve sistemli bir şekilde tüm öğretmen ve velilerimizin koordinesinde uygulanmıştır. Öğrencilerin akademik başarılarının her hangi bir kayba sebebiyet vermeden var olan yeterliliklerini arttırarak kendilerini geliştirmeleri adına gerek okul rehberlik ve psikolojik danışma servisi gerekse öğretmenlerimiz öğrencilerimizle iletişimi koparmadan gerekli tüm akademik paylaşımları online olarak sürdürmeye devam etmiştir.

Zümre öğretmenlerimizle okul yönetimi ve rehberlik ve psikolojik danışma servisi belirli periyotlarla bir araya gelerek, uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunların tespiti ve çözüm stratejileri adına gerekli tedbirler almaya azami düzeyde gayret göstermektedir.

      Kurumsal olarak bu süreçte karşılaşılan tüm sorunların çözümü noktasında ilgili tüm paydaşlarla gerekli iletişim kanalları açık tutulmuştur. Milli Eğitim Bakanlığının aldığı tüm tedbirler zaman kaybına sebebiyet vermeden eş zamanlı uygulanmıştır.

 

11-11-202111-11-202111-11-202111-11-202111-11-2021